Poradnik, jak dobrać i przetransportować ładunek na lawecie.

Transportowanie samochodów osobowych czy ciężarowych to naturalnie zadanie dla lawet. Należało by najpierw objaśnić sobie definicji lawety w celu uniknięcia nieprawidłowości przy ewentualnej kontroli. Czym jednak powinniśmy kierować się przy doborze takowej, jakie rodzaje w ogóle będziemy mieć do wyboru i przede wszystkim, na jakie parametry należy zwrócić największą uwagę podczas najmu lub kupna takiego sprzętu.

Czym, więc jest laweta… Przede wszystkim to niekoniecznie tylko przyczepa, jak głosi powszechne przekonanie lecz również samochód, służący do transportu innych uszkodzonych, przeznaczonych do sprzedaży, niezarejestrowanych lub niedopuszczonych do ruchu drogowego pojazdów, jak również różnego rodzaju maszyn, pojazdów specjalistycznych, przyczep, motocykli, przyczep campingowych, jachtów i innych pojazdów. Możliwości lawet są więc z pewnością przydatne, ale żeby jeszcze bardziej uwszechstronnić owe narzędzie transportu, wyróżnia się spośród nich kilka rodzajów pod względem zastosowania oraz konstrukcji.

Pierwszym z nich jest tzw. laweta stała pojedyncza, która przeznaczona jest do klasycznego transportu samochodów osobowych. Konstrukcja takiej lawety jest stała prosta i występuje tyko w konfiguracji poziomej dolnej. Laweta może być również dodatkowo wyposażona w wysięgnik holowniczy bądź żuraw. Następnym rodzajem jest laweta stała piętrowa i jak sama nazwa wskazuje, typ tej lawety zaopatrzony jest w dwie platformy, ustawione jedna nad drugą. Bardzo dobrze sprawdzają się podczas przewozu wielu pojazdów osobowych, gdzie przeważnie na jednej z platform mieszczą się 4 auta. Do ostatniego rodzaju należą zaawansowane lawety załadunkowe hydrauliczne z wysięgnikiem, przeznaczone do transportu pojazdów osobowych i dostawczych wykorzystywanych głównie w ratownictwie, czyli pomocy drogowej. Jej konstrukcja jest dwupoziomowa.

Parametry, czyli czym powinniśmy kierować się przy wyborze lawety ?

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kilka zmiennych jak; jej typ, rodzaj, wagę, DMC, ładowność, wymiary, układ hamujący oraz ewentualne wyposażenie dodatkowe, jeśli jest naprawdę istotne. Najistotniejsza trudność polega na odpowiednim doborze lawety pod względem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Jest to problem, z którym najczęściej borykają się posiadacze prawa jazdy kategorii B, którzy bezwzględnie muszą pamiętać, by DMC nie przekraczała 3,5 tony, ale to jeszcze nie wszystko. Masa własna ciągnika, na przykład samochodu osobowego, musi być większa lub równa w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, ale DMC pojazdu musi być o co najmniej 1/3 większa niż DMC lawety, jeśli przyczepa czy laweta wyposażona jest w hamulec najazdowy.

Przejdźmy do praktyki, czyli do chwili, w której chcemy we własnym zakresie odpowiednio przetransportować samochód na lawecie. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, naturalnie bez wahania warto zwrócić się z prośbą do kogoś doświadczonego w tej materii o zaprezentowanie i wyjaśnienie prawidłowego zabezpieczenia większego ładunku. W przypadku gdy sytuacja wymaga indywidualnego działania, przytoczmy kilka elementarnych porad.

Mocując samochód na lawecie, potocznie zwanej przyczepą, warto skorzystać z pomocy kogoś kto będzie w stanie wskazać, w którym momencie zatrzymać samochód. Podczas wprowadzania auta, bardzo ważne jest również najechanie osią, nad którą znajduje się silnik , tak aby dociążyć przód lawety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści są własnością Content is King 2017
Motyw Tech Nerd zaprojektowany przez FixedWidget