Jak dbać o serce

Serce składające się z dwóch przedsionków i dwóch komór to najważniejszy, centralny organ układu krwionośnego człowieka, który pracuje nieustannie 24 godziny na dobę, pompując krew. W ciągu doby średnio przepompowuje 16 tysięcy litrów krwi, czyli jakieś 16 ton. Zdrowe serce to podstawa, dlatego odpowiednie dbanie na co dzień jest sprawą kluczową. Z danych przedstawionych w mediach wynika, że najmłodszy zawałowiec miał 21 lat, doskonale pokazuje to, że nie ma granic wiekowych i dbać o serce powinno się zacząć już od najmłodszych lat. Poniżej przedstawione zostały podpowiedzi jak dbać o serce, by było w najlepszej kondycji – z dala od wszelkich chorób.


1. Aktywność fizyczna
Siedzący tryb życia bardzo negatywnie wpływa na nasze zdrowie, dlatego warto to jak najszybciej zmienić. Za pomocą zmiany trybu życia z siedzącego np. przed dodanie spacerów czy regularnych ćwiczeń można znacząco poprawić wydolność serca i dodatkowo zmniejszyć ciśnienie tętnicze, poziom cukru we krwi, cholesterolu, a także ogólnie poprawić swoją formę, która poprawi także nasze samopoczucie. Dla osób, które miały już problemy z sercem, np. przeszły zawał, powinny zadbać o to, aby ćwiczenia nie były zbyt intensywne, ale były wykonywane regularnie – minimum 3 razy w tygodniu z sesją minimum 30 min.
2. Nawyki żywieniowe

Nie jest konieczna ścisła dieta, gdyż wszystko jest dla ludzi, ale przez lekką zmianę nawyków żywieniowych, można zadbać o to, aby była zdrowa dla naszego serca. Podstawową cechą, jaką wyróżniałaby posiłki to różnorodność. W jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów zbożowych – płatki owsiane, ryż, kasze, kromka chleba, warzyw i owoców – pomidory, brokuły, szpinak, banany, pomarańcze, winogrona, nabiału i mięsa chudego – ryby, drób, mleko, ser, tłuszcze roślinne – oliwy, margaryny, oleju. Warto także ograniczyć cukier, ponieważ nadmiar glukozy wpływa na wystąpienie cukrzycy, która może niszczyć naczynia krwionośne, doprowadzając do ryzyka wystąpienia zawału.
3. Stres

Mało kto sobie zdaje sprawę, ale stres ma ogromny wpływ na powstanie dużej ilości chorób, w tym chorób serca. Niestety stras dotyka nas prawie wszędzie w codziennym życiu, warto postarać się szukać sposobów na jego ograniczenie za pomocą odcięcia się od stresowych sytuacji, osób lub zastosowania technik relaksacyjnych w tym także medytacji. Minimalne zwolnienie kroku, czy lepsze planowanie dnia, mniej spraw naraz na głowie to doskonałe praktyki niwelujące niepotrzebny stres. Doskonałym pomocnikiem w walce z pojawiającym się stresem jest aktywność fizyczna, która regularnie może odstresować człowieka.
4. Sen

Według badań każda godzina dodatkowego snu jest w stanie obniżyć ryzyko wystąpienia zapalenia tętnic wieńcowych o około 35%, które znacząco wpływa na rozwój chorób serca. Niedobór snu jest także przyczyną wielu problemów zdrowotnych, w tym wystąpieniem otyłości, bólem głowy, obniżoną odpornością, kłopotów z pamięcią, zaburzenia mowy i wzroku, czy nawet wystąpieniem cukrzycy, zaburzeń genetycznych, a nawet depresją. W porównaniu lat 40 XX w. gdzie średnią długość snu szacowana na 8 godzin w dzisiejszych czasach są to 2 godziny mniej, czyli 6 godzin, w porównaniu z zalecanym przedziałem 7-9 jest to zdecydowanie za mało.
5. Badania kontrolne

Podstawowa profilaktyka jest bardzo ważna, ponieważ zawczasu można wykryć niepożądane problemy sercowe. Badania EKG w tym standardowa lub wysiłkowa, wraz z pomiarem ciśnienia krwi pozwoli na sprawdzenie funkcjonowania serca, a w przypadku jakichkolwiek problemów można odpowiednio szybko zareagować.

Artykuł powstał dzięki klinikapoznan.pl, Klinice Serca z Poznania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści są własnością Content is King 2017
Motyw Tech Nerd zaprojektowany przez FixedWidget