Opakowanie, a sprzedaż – co warto wiedzieć?

Właściwie wszystkie produkty mają swoje opakowania. Kiedy wchodzimy do sklepu mijamy alejki wypełnione kartonikami, pudełkami, torebkami krzyczącymi do nas „kup mnie!”. Mimo tego, że każde z nich w jakiś sposób zachęca nas do jego zakupu to na jedne decydujemy się częściej niż inne. Oczywiście, duży wpływ ma na to reklama, cena oraz jakość, ale zapominamy o tym jak ważne jest opakowanie. Na szczęście ich producenci dokładnie o tym wiedzą i stosują różne triki, aby to właśnie ich produkt nas przyciągnął.

0,6 sekundy na miłość od pierwszego wejrzenia

Szacuje się, że właśnie tyle czasu mamy na zwrócenie uwagi na konkretny produkt. Ale to, że jest ono atrakcyjne, nie wystarczy. Najważniejszą funkcją opakowania jest chronienie produktu przed uszkodzeniami. Jest to najbardziej istotne dla produktów spożywczych i farmaceutycznych. Kolejną ważną funkcją jest użytkowość opakowania. Zdecydowanie chętniej kupujemy te, które umożliwiają nam skorzystanie z opakowania w jakiś sposób tj. wygodne otwieranie i zamykanie. W przypadku produktów płynnych – ułatwienie ich nalewania, łatwe wyjmowanie z niego produktów stałych, możliwość podgrzewania, bądź chłodzenia, bezpośrednio w opakowaniu itd. Jednocześnie bardzo ważną kwestią jest recykling. Ustawa dotycząca segregacji śmieci znacząco wpłynęła na nasze poglądy dotyczące ekologii. Zaczęliśmy zwracać uwagę na to w jaki sposób wyrzucać opakowania i jeśli z ich recyklingiem jest problem to konsumenci kupują je mniej chętnie. Ostatnią, acz coraz ważniejszą funkcją opakowań jest ich reklama.

Czy opakowanie to najłatwiejsza reklama produktu?

Cena produktu często wzrasta razem z podwyższeniem estetyki i jakości opakowania. Podświadomie czujemy, że im lepszej jest jakości opakowanie tym lepszy jest produkt się w nim znajdujący. Za pomocą reklamy znajdującej się na opakowaniu producent w formie werbalnej tj. etykiety, sloganu lub niewerbalnej, czyli kształtu, kolorystyki, symboli, grafiki, a także materiału wykorzystanego do produkcji stara się wyróżnić swój produkt na tle konkurencji. Oczywiście najważniejsze dla konsumenta jest to co znajduje się w środku opakowania, ale coraz częściej kierujemy się wyglądem opakowania podczas wyboru produktu. Te dzielą się na takie, które sugerują niską cenę, a także te, które sugerują na luksusową zawartość opakowania. Okazuje się, że coraz częściej decydujemy się na te drugie. Dla firm jest to znak, że w warto w nie inwestować, bo są kluczową informacją dla klienta i to głównie od niej zależy czy uda się go sprzedać.

Na co zwraca się uwagę przy produkcji?

Produkty z tej samej firmy, o podobnym przeznaczeniu powinny mieć wspólne cechy charakterystyczne, np. firma produkująca rzeczy z nabiału powinna mieć podobne elementy na opakowaniach mleka, masła, jogurtu, maślanki itp., ale jednocześnie takie, które z łatwością pozwolą odróżnić je od siebie. Równie ważny jest kolor. W zależności od tego jaką zawartość tłuszczu mają wyżej wymienione produkty nabiałowe, powinny mieć inny kolor, aby ułatwić konsumentom wybór. Część kolorów ma też działanie polegające na optycznym powiększeniu opakowania, skojarzeniom np. zielona tubka pasty będzie kojarzona z miętą, czyli odświeżeniem.

Aby sprawdzić jaki wpływ mają na nas opakowania wystarczy wybrać się do sklepu i sprawdzić, na które z produktów zwracamy większą uwagę, a później porównać ich skład z konkurencją. Do jakich wniosków dojdziemy? Watro się dowiedzieć.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą CentrumPakowania, która jest hurtownią opakowań i prowadzi sklep on-line.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści są własnością Content is King 2017
Motyw Tech Nerd zaprojektowany przez FixedWidget