Opakowania jako forma promocji

wizualność opakowania

Opakowania nie spełniają wyłącznie funkcji ochronnej produktu, są równocześnie bardzo ważnym elementem pod względem marketingowym. Odpowiednia prezentacja artykułów ma ogromne znaczenie, od niej w dużej mierze zależy decyzja zakupowa klienta. Jeżeli opakowanie będzie posiadać ciekawy design, to spotka się z lepszym odbiorem, co z pewnością przełoży się na sprzedaż.

Opakowanie a decyzja zakupowa

Opakowanie to wizualny element marketingu, który ma za zadanie oddziaływać w określony sposób na konsumenta, co ciekawe jego siła jest większa, niż reklama umieszczana w prasie, w radiu czy w telewizji. Okazuje się, że ponad 60% decyzji zakupowych podejmujemy pod wpływem impulsu, tak więc atrakcyjne opakowanie w tym wypadku wydaje się kluczowe. Powinno być ono przede wszystkim estetyczne, oryginalne, wyróżniające się na tyle konkurencji, aby można było bez problemu je zidentyfikować i odnaleźć wśród innych produktów. Opakowania nabrały większego znaczenia wraz z rozwojem sprzedaży samoobsługowej, dziś w zasadzie traktuje się je jako narzędzia marketingowe, które mają sprzedać produkt. Oczywiście podczas projektowania opakowań istnieją pewnie zasady, których nie warto przekraczać, ponieważ efekt może okazać się odwrotny od zamierzonego. Tak czy inaczej, opakowanie musi zapadać w pamięć. Trzeba zwrócić uwagę na takie rzeczy jak odpowiednie kolory, szata graficzna, kształt oraz środki oddziaływania. Istotne jest również to, aby projekt był dostosowany do potrzeb oraz uwarunkowań kulturowych, religijnych, wiekowych, a także psychologicznych docelowej grupy odbiorców. Opakowanie jest doskonałym nośnikiem informacji, dlatego bardzo ważne jest zastosowanie nieszablonowego sloganu albo symbolu, który będzie motywował do zakupu. Podsumowując – do najważniejszych cech wzorniczych opakowań należy:

– kolor,

– grafika i ilustracje,

– slogan,

– kształt,

– materiał wykonania.

Projekt graficzny

Obecna technologia daje producentom opakowań bardzo duże możliwości, ciągle powstają nowe materiały, które nie tylko są bardziej wytrzymałe, ale można je uszlachetnić, czyli podnieść ich walory estetyczne np. poprzez złocenia, laminowanie czy użycie fluoryzujących farb i lakierów. Oczywiście najważniejsza będzie ciekawa grafika, także projektowanie graficzne opakowań najlepiej zlecić profesjonalistom. Pamiętajmy, aby przed dokonaniem wyboru odpowiedniej firmy, zapoznać się z ich dotychczasowymi realizacjami i zasięgnąć opinii poprzednich klientów. Projekt graficzny, niezależnie od tego, czy będzie dotyczyć leków, produktów spożywczych czy kosmetyków, powinien być wyrazisty, czytelny i sugestywny. Z jednej strony nie można pozwolić sobie na nudę, z drugiej strony nie można przesadzić z oryginalnością przekazu. Wypośrodkowanie tych działań jest bardzo trudne i nie każdy będzie w stanie odpowiednio dopasować przekaz, aby produkt cieszył się popularnością. Niestety czasami nawet bardzo doświadczeni graficy mają problem ze stworzeniem dobrego projektu opakowania, nie jest to taka prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać.

Opakowanie ma działać na podświadomość konsumenta i jego decyzję, tak więc zarówno ilustracje, slogan, kolor, jak i materiał wykonania, muszą być odpowiednio dopasowane. Dobrze zaprojektowane opakowanie nie tylko będzie sprzedawać produkt, ale równocześnie zwiększy lojalność klienta do marki.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Joppol, która specjalizuje się w produkcji opakowań oraz druku etykiet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Treści są własnością Content is King 2017
Motyw Tech Nerd zaprojektowany przez FixedWidget